Receptiekosten
Kies een aanslagjaar en bekijk het overzicht. Steeds aangepast aan de nieuwe wetgeving.
Aanslagjaar
Receptiekosten maak je wanneer je klanten of leveranciers, zakenrelaties - of partners ontvangt bij jou op kantoor of ergens anders. Dit kan gaan over kosten zoals traiteur, dranken, voedingswaren, bloemen, meubels, huur voor de onthaalruimte, salaris van het receptiepersoneel enzovoort.
In principe is de aftrekbaarheid van receptiekosten beperkt tot 50%. Hieronder vind je een overzicht van specifieke receptiekosten waarvan sommige een uitzondering vormen op de algemene aftrekbeperking.
Kost | Aftrekbaar % | Btw-aftrek | ||
---|---|---|---|---|
Algemeen | 50% | Niet aftrekbaar | ||
Bloemen (voor uitrusting/versiering bedrijfslokalen) | - Ontvangstruimte: 50% - Bureel: 100% | 100% | ||
Demonstratiekosten | 100% | 100% (indien aftrekbare bedrijfskosten voor inkomstenbelasting) | ||
Promotie-events | - Algemeen: 50% - Kosten showroom: 100% | - 100% - indien advertentiedoel nieuw product of dienst | ||
Kosten, bijdragen en lidgelden van serviceclubs | Niet aftrekbaar (50% aftrekbaar indien doel om contacten te leggen) | N.v.t. | ||
Bijdragen en lidgelden van beroepsorganisaties | 100% | N.v.t. | ||
Autocarreizen en bijhorende attracties | 50% | Niet aftrekbaar | ||
Autocarreizen tot ophalen potentiële klanten en te verplaatsen naar verkoopinrichting van bedrijf en terug | 100% | 100% |